مغز ، مرگ را چگونه تجربه می کند ؟


نتایج تحقیقات جدید روی حیوانات نشان می دهد که تجارب نزدیک به مرگ به واسطه یک نوسان گرمایش الکتریکی در مغز درحال مرگ شکل می گیرد.

در این تحقیق موشهایی که قلبشان متوقف شد دچار یک نوسان در امواج مغزی مرتبط با هوشیاری شدند.

نتایج این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

محققان فعالیت مغزی حیوانات را روی دستگاه های الکترونگار مغزی اندازه گیری کردند.

جیمو بورججین عصب شناس دانشگاه میشیگان در ان اربور گفت: آنچه که حیوانات به عنوان یک نور سفید یا یک تونل نور مشاهده می کنند را می توانیم بشناسیم.

سایر کارشناسان توافق کرده اند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که این تحقیق را چگونه می توان برای تجارب نزدیک به مرگ در انسانها به کار برد.

دکتر سام پرنیا محقق ایرانی و یکی از متخصصین برجسته در مطالعات علمی مربوط به مرگ و تجربه نزدیک مرگ که عضوی از این تحقیقات نبود گفت: راهی وجود ندارد تا مشخص شود که موشها هنگامی که قلبشان متوقف می شود چه تجربه ای داشته اند، سایر تحقیقات در انسانها و سگهای درحال مرگ هیچ فعالیت در امواج مغزی مشاهده نشده بود، مسئله ای که محققان در این تحقیق جدید نیز آن را تصدیق کردند.

حدود 5 درصد از بیماران درحال مرگ و 10 درصد از بیماران حمله قلبی تجارب نزدیک به مرگ خود را توصیف کرده اند. این تجارب اغلب عناصر مشابهی دارد، چون احساس حضور خارج از بدن، رفتن به داخل یک تونل یا یک رودخانه به سمت نور گرم، دیدن عزیزان از دست رفته و شنیدن این جمله که هنوز وقت رفتن نیست. تحقیقات پیشین نشان می دهد که تجارب نزدیک به مرگ شفاف تر از زندگی حقیقی است.

دانشمندان به شدت درباره منبع این تجارب اختلاف نظر دارند. برخی استدلال می کنند که تجارب نزدیک به مرگ نشان دهنده وجود بهشت یا دوگانگی بین جسم و ذهن است و برخی دیگر مدعی شده اند که این رویداد به واسطه سیل ورود مواد شیمیایی در مغز درحال مرگ شکل می گیرد.

جیمو بورججین و همکارانش به منظور طبقه بندی این موضوع 9 موش را بررسی کرده اند. آنها برای موشها حمله قلبی ایجاد کردند، درحالی که دستگاه های الکترونگار مغز این حیوانات را بررسی می کرد، پس از آن دانشمندان فعالیت الکتریکی مغز این حیوانات را اندازه گیری کردند.

حدود 30 ثانیه پس از آنکه قلب موشها متوقف شد، همه حیوانات امواج مغزی همگام شده ای داشتند که ویژگی مغز هوشیار است. موشهایی که با مونوکسید کربن دچار احتناق شده بودند نیز الگوهای مشابهی از فعالیت مغزی داشتند.

بورججین گفت: قشر بصری موشها که تصاویر را پردازش می کند به شدت فعال بود شاید این امر علتی برای این موضوع باشد که چرا تجارب نزدیک به مرگ اینقدر شفاف و زنده هستند. در مغز تمام موشها نشانه هایی از هوشیاری عصبی در هنگام تجربه نزدیک به مرگ وجود دارد، نشانه هایی که در مقایسه با حالت هوشیاری بسیار بالاتر بودند.

این تیم از محققان اعتقاد دارند که این نوسان الکتریکی شاید مکانیسمی باشد که مغز برای رهایی خود از افت گلوکز و اکسیژن استفاده می کند. اگرچه ممکن است این مسئله درباره حیواناتی که دچار حمله قلبی شده اند توضیح مناسبی نباشد اما بورججین تصور می کند که این مکانیسم هوشیاری یا ابرهوشیاری را در وضعیتهایی که کمتر بحرانی هستند، تحریک می کند.

پرنیا اظهار داشت که جریان یافتن اکسیژن متوقف می شود، کلسیم به سلولهای مغزی درحالی که مرده اند وارد می شود و این حالت شاید توضیح دهنده فعالیت الکتریکی باشد که محققان مشاهده کرده اند.

وی افزود: در نهایت این تحقیق توضیح نمی دهد که چرا مردم می توانند آنچه دقایقی پس از متوقف شدن مغزشان و آغاز عملیات احیای قلبی شکل می گیرد را بازگو کنند. تا زمانی که محققان به صورت سیستماتیک امواج مغزی بیماران حمله قلبی و افرادی که دارای تجربه نزدیک به مرگ بوده اند با افرادی که این تجربه را نداشته اند مقایسه نکنند نمی توان گفت که در این تجارب به واقع چه اتفاقی رخ می دهد.

منبع خبر :سایت http://konjkav.com

ذخیره 900 ترابایت اطلاعات روی یک گرم باکتری.....باکتری‌ها دیسک سخت می‌شوند!


باکتری‌های ای-کولی به دلیل بیماریزا بودن بسیار بدنام هستند اما گروهی از دانشجویان چینی برای این موجود اعتباری جدید و نو به ارمغان آورده اند و می خواهند کاربرد آن را با تبدیل کردن ای-کولی ها به ابزاری برای ذخیره اطلاعات، تغییر دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان شیوه ای چنان موثر برای ذخیره اطلاعات بر روی DNA این باکتری ها یافته اند که میزان ذخیره اطلاعات بر روی یک گرم از این باکتری ها با میزان اطلاعات ذخیره شده بر روی 450 دیسک سخت دو ترابایتی برابری می کند.
این ابزار زیستی ذخیره اطلاعات با اینکه به تازگی در حال متولد شدن است اما پدیده ای جدید به شمار نمی رود و تا کنون بیش از یک دهه بر روی آن مطالعه و تحقیق انجام گرفته است. اما با این حال تا کنون رمزگذاری اطلاعات بر روی DNA این باکتری ها نمایشی و تنها به منظور نشان دادن عملی بودن این روند بوده است.
برای مثال چند سال پیش گروهی از دانشمندان ژاپنی معادله نسبیت انیشتین را بر روی DNA این باکتری رمز نویسی کردند تا نشان دهند این کاری شدنی است، سه سال پس از آن محققان در هنگ کنگ نشان دادند نه تنها می توان متن را بر روی این باکتری ها ذخیره کرد، بلکه تصویر، موسیقی و فایلهای ویدیویی را نیز می توان در DNA باکتری های ای-کولی گنجاند.

محققان چینی شیوه ای را برای تعبیه کردن اطلاعات فشرده شده به صورت توده ای ارائه کردند که می توان آنها را در سلولهای مختلف باکتری قرار داده و نقشه این سلولها را برای دسترسی آسان به اطلاعات ثبت کرد. محققان حتی سیستم امنیتی قدرتمندی را برای این سیستم زیستی ذخیره اطلاعات ابداع کرده اند که با کمک آن اطلاعات به شیوه ای غیر قابل نفوذ بر روی DNA ذخیره می شود.
سیستم ذخیره زیستی به صورت تئوری از قابلیت ذخیره کردن حجم بزرگی از اطلاعات در فضایی بسیار محدود برخوردار است و از آنجا که باکتری که به صورت مداوم در حال تکثیر هستند، می توانند اطلاعات را برای چندین قرن در خود حفظ کنند اما کاربرد این ابزار در اینجا به پایان نمی رسد.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، محققان در جستجوی یافتن راهی هستند تا با کمک آن بتوانند اطلاعات اضافی را بر روی محصولات کشاورزی تراریخته ثبت کنند و از آن به عنوان بارکدهای زیستی استفاده کنند، با استفاده از چنین بارکدهایی می توان منشا بسیاری از محصولات کشاورزی تراریخه را مشخص کرده و میزان مصرف نوعی خاص از این محصولات را پیگیری کرد.
منبع: خبرگزاری مهر

دکتر فریدون ملک زاده پدر علم میکروبیولوژی ایران


سال تولد: 1312، مرتبه علمى: استاد، رشته: زیست‏ شناسى، دانشكده: علوم، دانشگاه: تهران
خلاصه شرح حال تخصصى
سوابق تحصیلى:
كارشناسى زیست ‏شناسى از دانشگاه تهران در سال 1335، كارشناسى ارشد قارچ ‏شناسى از دانشگاه تهران در سال 1337، دكتراى تخصصى باكترى‏ شناسى از دانشگاه ایالتى لوئیزیاناى آمریكا در سال 1342، فوق تخصص اكولوژى میكروب ها از دانشگاه ایالتى آریزوناى آمریكا در سال 1347.
مرتبه علمى:
استادیار دانشگاه تهران از سال 1342 تا سال 1346، دانشیار دانشگاه تهران از سال 1346 تا سال 1351 و استاد دانشگاه تهران از سال 1351 تاكنون.
زمینه‏ هاى علمى و تحقیقاتى:
تهیه پروتئین سلولى توسط میكروب هاى تجزیه‏ كننده میلولز، طرح مقاومت داروئى و انتقال فاكتور مقاومت در سالمونلاها، بررسى اپیدمیولوژیك استافیلوكوكوس مقاوم آنتى بیوتیك و تعیین الگوى مقاومت، بررسى آلودگى میكروبى فاضلاب كارخانه ‏هاى مواد غذائى و مطالعه بقاء سالمونلاتیفى، تاثیر فنل ‏ها و كینون هاى طبیعى علیه درماتوفیت‏ ها، تدریس دروس باكترى‏شناسى 1 و 2، میكروب‏ شناسى تشخیصى، فیزیولوژى میكروب ها، آنتى بیوتیك ها، و مكانیسم اثر آن ها، اكولوژى میكروب ها و مطالعه میكروبیولوژى در دانشگاه هاى تهران و تربیت مدرس، راهنمائى، مشاوره و نظارت بر 48 پایان‏ نامه كارشناسى ارشد و دكترا.
تألیفات
تعداد تألیفات (نگارش یا ترجمه كتاب) به زبان فارسى: 5
تعداد تألیفات (نگارش یا ترجمه كتاب) به زبان خارجى: 1
زمینه علمى تألیفات:
میكروبیولوژى مقدماتى، میكروبیولوژى عمومى، بیماری هاى عفونى (باكتری ها، ویروس‏ ها، قارچ ها و انگل ها) در 4 جلد، آنتى بیوتیك‏ ها و شیمى درمانى، زیست‏ شناسى عمومى و ویتامین C و بیماری هاى زیست‏ شناسى گیاهى.
مقالات
تعداد مقالات به زبان فارسى:-، تعداد مقالات به زبان خارجى: 8
زمینه علمى مقالات:
میكروبیولوژى و زیست‏ شناسى عمومى.

قدرت کلمات رو دست کم نگیریم


کلمات، تاثیر شگرفی روی ضمیر ناخودآگاه انسان دارند. ناخودآگاه بدون آنکه منظورمان را بداند هر چه بگوییم خوب یا بد را برایمان خلق می کند. لذا لازم است برای دستیابی به موفقیت از کلمات مثبت و دارای انرژی مثبت استفاده کنیم.

با این که مفهوم کلی عبارت "من بیمار نیستم" مثبت است اما کلمه "بیمار" واژه منفی است. ضمیر ناخودآگاه به منظور و مفهوم کاری ندارد، بلکه روی کلمات متمرکز می شود. به عنوان مثال در جمله "فراموش نکنی در هنگام برگشتن نان بخری" احتمال فراموشی بیشتر از زمانی است که می گوییم "یادت باشد که هنگام برگشتن نان بخری"، زیرا در حالت اول ناخودآگاه بر روی فراموشی تمرکز می کند و در حالت دوم بر روی به یاد ماندن.

و یا مثلاَ برای آرام شدن یک نفر جمله "آرام باش" بیشتر از جمله "داد نزن" تاثیر دارد و همچنین به کار بردن جملاتی از قبیل "خسته نباشی"، "دستت درد نکند" و... در ناخودآگاه تاثیر منفی می گذارد و باعث افزایش خستگی، درد و... می شود.

وقتی درباره چیزی واژه بد را به کار می بریم باید بدانیم در جهان چیز منفی و بدی وجود ندارد. وقتی چیزی بد تلقی می شود، در واقع به ما خبر نبودن خوبی می دهد. پس چه بهتر است که به جای بد بگوییم ناخوب. هر گاه ذهنتان را از امواج منفی (افکار، کلام، عادات و...) تخلیه کنید آنگاه شاهد هجوم شادی و آرامش خواهید بود.

ادامه نوشته

سال نو پیشاپیش مبارک............





سال نومي شود.زمين نفسي دوباره مي كشد.برگ ها به رنگ در مي آيند و گل ها لبخند مي زند و پرنده هاي خسته بر مي گردند و دراين رويش سبز دوباره...من...تو...ما...كجا ايستاده اييم.سهم ما چيست؟..نقش ما چيست؟...زمين سلامت مي كنيم و ابرها درودتان باد  ...سال نو مبارك ...

مرگ در ساعت 10 صبح

مرگ در ساعت 10 صبح!

چند وقتی بود در بخش مراقبت هاي ویژه یک بیمارستان ، بیماران یک تخت بخصوص در حدود 10 صبح روزهاي یکشنبه جان می سپردند و این موضوع ربطی به نوع بیماري و شدت و ضعف مرض آنان نداشت! این مسئله باعث شگفتی پزشکان آن بخش شده بود به طوري که بعضی آن را با مسائل ماوراي طبیعی و بعضی دیگر با خرافات و ارواح و اجنه و موارد دیگر در ارتباط می دانستند. کسی قادر به حل این مسئله نبود که چرا بیمار آن تخت درست در ساعت 10 صبح روزهاي یکشنبه می میرد! به همین دلیل گروهی از پزشکان متخصص براي بررسی موضوع تشکیل جلسه دادند و پس از بحث و تبادل نظر تصمیم بر این شد که در اولین یکشنبه ، چند دقیقه قبل از ساعت 10 ، در محل مذکور براي مشاهده این پدیده عجیب و غریب حاضر شوند. در محل و ساعت موعود ، بعضی صلیب کوچکی در دست گرفته و در حال دعا بودند ، بعضی دوربین فیلمبرداري با خود آورده و... دو دقیقه به ساعت 10 مانده بود که « جانسون » نظافتچی پاره وقت روزهاي یکشنبه وارد اتاق شد. دو شاخه برق دستگاه حفظ حیات را از پریز برق در آورد و دو شاخه جاروبرقی خود را به پریز زد و مشغول کار شد...!!

جملات طنز

پفک بسته ای هزار تومن ، تازه نصفشم خالیه !
یه زمانی رو زمین پفک می دیدیم جفت پا می رفتیم روش که له بشه و کیف کنیم ، الان باید دو دستی از رو زمین برداریمش ، پوفش کنیم ، بوسش کنیم ، بذاریم دهنمون !

.

.

ﺩﻭﺗﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﮕﺎﺭ ﻭﺍﺳﻢ ﺍﻭﻣﺪﻩ ﯾﮑﯿﺸﻮﻥ ﺩﮐﺘﺮﺍ ﺩﺍﺭﻩ ﯾﮑﯿﺸﻮﻥ

ﭘﺮﺍﯾﺪ!

ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯿﻢ ﮐﻨﯿﺪ ﻟﻄﻔﺎ؛

ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﺨﺘﯿﻪ!

.

.

.

آقا میدونید چرا پراید گرون شده؟نمی دونید که…

چون راحت میره تو پارکینگ راحتم از پارکینگ در میاد.

امکانات از این بیشتر میخواین.؟

.

.

.

یه موقعی توی مراسم عقد سکه هدیه میدادن

بعد شد نیم سکه، بعد ربع سکه

بعد این سکه‌های یک گرمی و نیم گرمی «پارسیان» و این چیزا اومد …

عنقریب روزی فرا میرسه که به عروس و داماد فقط بتونیم بگیم “آفرین” !

.

.

.

منطق ریاضى:

هر مساله اى که دیدى آسون داره حل میشه ؛

بدون راهِ حلت اشتباهه…. :|

.

.

.

پیانو میزنم آروم میشم، ینى اگه میزدم آروم میشدم

فى الواقع اگه داشتم و میزدم آروم میشدم

در حقیقت اگه داشتم و بلد بودم و میزدم آروم میشدم !

.

.

.

الان از مهم ترین دغدغه هام اینه حالا که

سال تحویل ساعت۲ ظهره نهارو کی باید بخوریم :|

.

.

.

اقا من یه کشف بزرگی کردم :

حرف R همون حرف P هست فقط خسته بوده پاهاشو باز کرده !

حرف Z همون حرف N هست فقط خوابیده !

حرف @ هم همون a هست فقط مقنعه سرش کرده !

.

.

.
درسته پراید کولرش خوب نیست ولی وُژدانن بخاریش خوب خنک می کنه !

.

.

.

تو مترو بشینی و تو اس ام اس بنویسی ((زیپِ طرف بازه))

حداقل ده نفر به زیپاشون نگاه میکنن ! :|

.

.

.

خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما پولدار !

.

.

.

خوب نیست آدم دارایی هاشو به رخ بکشه ولی داداشم اینا یه همسایه دارن که باجناقش یه پراید داره …
بعله یه همچین خونواده ی مایه داری هستیم ما !

.

.

.

نذاریدبازارسیاه راه بیفته!!

بچه ها بلیطا داره تموم میشه هاااااااا!!!!! آخریاش میره تو بازار سیاه بعد مجبورید دوبرابر بخریدااااا!! از ما گفتن بود!!


خیلی برنامه های خوبی هم داره! یه کلیپ داره فوق العاده!!!!!!!!! نه! اصا! همه کلیپایی که قراره پخش شه تکن!!..پس فردا نگید نگفتیاا!! از ما گفتن بود!..

نسکافه و شیرینی هم داره :دی

من جا شما باشم به هیچ قیمتی از دستش نمیدادم!!


+شنبه از8  دانشگام! کافیه یه تک زنگ بزنید بهم که کارت ورودو تو دستاتون ببینید!

دعوت نامه

سلام به همگی!

میخوایم برای بزرگِ دانشکده مون دکتر کیابی جشن تولد بگیریم :)..البته! اسمشو گذاشتن «مراسم بزرگداشت» ! 

این مراسم روز 23 بهمن ماهه و توی تالار مولوی ساعت 10.5تا12.5 برگزار میشه .

+خیالتونم راحت کنم که نمیتونین بهانه کلاس داشتن بکنین! چون کلاسا تو اون ساعت تشکیل نمیشه !یا به بیانی تعطیله! :دی

هزینه بلیطای ورودی هم 5تومن ناقابله! که صرف خریدن کیک و کادو میشه !

+بلیطا از همین شنبه فروخته میشه .بیاید پیش خودم!(میدونم که خودم باید بیام پیشتون :) )





آخه اینم شد امتحان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

واکنش من وقتی دوتا سوال اول امتحان امروزو حل کردم.....




واکنش من وقتی داشتم بقیه سوالا رو حل میکردم.....







و وقتی امتحان تموم شد.....

تصاویر زیبا از نی نی های عصبانی




آخه چرا خدا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!